Deși nu a fost până acum subiectul principal al articolelor noastre, Europa de Est este unul din locurile pe care le scanăm cel mai des când vine vorba de știri din zona de mașini electrice. Mereu ne uităm pe Twitter după știri EV care se referă la poartea răsăriteană a continentului, deci inclsiv la România. Acum câteva zile vorbeam de ambițiile bulgarilor de a construi un EV, iar acum vine rândul polonezilor să își dorească același lucru.

Companiile energetice din această țară sunt pregătite să-și reunească resursele pentru a deschide o fabrică care să producă vehicule electrice. Ținta propusă de acest grup este una foarte ambițioasă: 1 milion de EV-uri în Varșovia până în 2025. Banii pentru ambițiosul proiect vin cu precădere din fonduri publice.

Ce doresc polonezii în materie de EV

Un oficial de la Electromobility Polonia, compania principală aflată în spatele proiectului, a afirmat că mașina ce urmează a fi produsă va fi croită după nevoile clienților polonezi în ceea ce privește prețul, accesoriile, dar și parametrii principali. Cu toate acestea, vom avea parte și de o mașină atractivă pentru ceilalți europeni.

Tot purtătorul de cuvânt al Electromobility Polonia a mai adăugat că Polonia este cea mai mare piață auto de desfacere din Europa care nu are propriul brand național. Companiile care vor investi în acest proiect doresc să schimbe această realitate. Nu au fost oferite date în ceea ce privește localizarea viitoarei fabrici sau bugetele ce vor fi implicate în tot procesul. Totuși, surse din industrie vorbesc de o cifră ce se învârte în jurul valorii de un milard de euro.

Cu toate că avem parte de o veste bună pe fond, experta EV Julia Poliscanova a firmă, într-o intervenție pentru platforma europeană EURACTIV, că e nevoie de eforturi susținute pentru decarbonizarea rețelelor electrice din această țară. Acestea din urmp ar putea fi folosite în procesul de construcție al modelului propus de polonezi, ceea ce a r însemna că nu avem parte de o aboirdare foarte corectă față de mediu. Dar lucrurile se pot schimba.

Polonia, deja o premiantă a sectorului EV. Urmează Franța și Germania

Aspirațiile acestei țări cu privire la momentul în care se va trece la zero emisii sunt foarte ridicate. Polonia este deja casa uneia dintre cele mai mari fabrici de baterii din Europa, dar și sediul unui producător de autobuze electrice multi-premiat. Tot în legătură cu Polonia a fost și anunțul făcut de gigantul Mercedes în ianuarie anul acesta. Membrul grupului Daimler va deschide o nouă fabrică pentru producerea de acumulatori pentru EV în această țară, extinzându-și astfel rețeaua globală.

Deși un pas important, această inaugurare nu schimbă realitatea referitoare la faptul că majoritatea bateriilor pentru mașini electrice provine de pe continentul asiatic. Polonia nu este singura aspirantă care dorește să ajute BEV-urile.

Președintele francez Emanuel Macron a anunțat recent la începutul  lunii februarie a acestui an un ambițios proiect franco-german (totalizând investiții de două miliarde de dolari) care dorește să construiască două fabrici de acumulatori pentru EV-uri. Macron consideră că exclusivitatea pe care o deține în acest moment Asia în materie de baterii nu este o idee foarte bună, iar europenii trebuie să controleze mai bine acest proces.

Atenție la materia primă

Va fi nevoie să privim lucrurile mai în adâncime, căci materia primă pentru acumulatori provine adesea din zone de conflict sau din țări mai puțin dezvoltate. Maroš Šefčovič, vice-președintele slovac al Comisiei Europene a declarat pentru platforma europeană EURACTIV că reducerea consumului de conbustibili fosili nu ar trebui să pună în loc  materii prime precum litiul, cobaltul sau cuprul. Experta EV Julia Poliscanova a mai adăugat că Europa se poate bate cu alte teritorii pe axa de zero emisii doar punând accent pe calitate. Acumuulatorii  trebuie să fie verzi, siguri și etici.

Sursa: EURACTIV

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here