În 2019, campioana absolută a vânzărilor de mașini electirce a fost Norvegia, țară ce merge în continuare pe un trend favorabil în materie de vânzări de hibride (PHEV – plug-in hybrid electric vehicle) și de mașini electrice (BEV – Battery electric vehicle). Nici Elveția nu s-a prezentat rău în același interval de timp, cum nici Olanda nu pierde deloc timpul și adoptă pe scară din ce în ce mai largă noile trenduri în materie de energii curate.
Având tot acest tablou vest și nord european, nici Suedia nu putea să stea deoparte în ceea ce privește adoptarea timpurie a electricelor și a hibridelor (pe care noi le considerăm primul pas spre trecerea la mașini 100% electrice).
O poveste cu electrice, dar mai mult cu hibride
Și pentru că este vremea bilanțurilor, ne uităm cu atenție la ce s-a întâmplat relevant pe piața auto suedeză. În 2019, hibridele și electricele pure au avut o cotă de piață de 11% în Suedia. Pe prima poziție s-a situat Mitsubishi Outlander PHEV cu 4716 înmatriculări (ceea ce reprezintă 12% din totalul vânzărilor de mașini electrice și hibride), urmată de Tesla Model 3 cu 4214 automobile vândute pe teritoriul acestui stat (10% din EV-uri și PHEV-uri) și de KIA Niro PHEV (3174 unități vândute și un procent de 8% din acest segment de piață).
Topul zece este completat cu KIA Optima PHEV, Volvo S/V60 T8 PHEV, Volkswagen Passat GTE, Renault Zoe (a doua mașină electrică pură din top), Volvo XCEV PHEV, Nissan Leaf (a treia electrică din top) și de Tesla Model S ( a patra electrică).
Alte statistici interesante
În total, au fost înmatriculate nu mai puțin de 40399 de hibride și electrice pe teritoriul Suediei în 2019. Această sumă reprezintă o creștere cu 39% față de 2018. Creșterea se traduce și în ponderea de piață pe care o au acum PHEV-urile și BEV-urile în Suedia: 11% în 2019, față de 8% în 2018. Doar în luna decembrie a anului 2019 au fost înscrise în circulație 4.811 vehicule curate (nou record).
Alte date interesante: încă o dată, Tesla câștigă meciul cu rivalii, plasând două modele în top cinciul EV propus de suedezi în 2019. Luna decembrie a fost una excelentă și pentru Volkswagen Passat GTE, care a vândut peste 700 de unități, câștigând medalia de aur pentru vânzările din perioada cadourilor.
Ce se întâmplă cu piața de mașini pe combustibil/zona mainstream
Mașinile pe combustibil convențional sunt în continuare la mare căutare, piața suedeză fiind stabilă la acest segment în anul 2019. A existat o ușoară creștere de 1%, însă un procent de 11% pentru hibride și electrice nu poate decât să îi îngrijoreze pe cei care vând mașini pe benzină și Diesel. Nu mai poate nimeni contesta faptul că viitorul aparține mașinilor electrice.
BEV-urile (reprezentate de Tesla Model 3, Model, Renault Zoe, Nissan Leaf, și Audi e-Tron) au acaparat 4% din piață, lăsând restul de 7% mașinilor hibride. Mai mult, în Suedia există un sistem de taxe care va penaliza cele mai poluante mașini în 2020. Acesta, pus în opoziție cu paleta tot mai largă de hibride și electrice, va impulsiona și mai mult vânzarea de PHEV-uri și BEV-uri, estimându-se că bucata de plăcintă ce îi va reveni acestui segment din piața auto va crește încă și mai mult în 2020 față de 2019.
O altă veste bună to din Suedia este aceea că viața mașinilor cu motoare Diesel este din ce în ce mai dificilă. Procentul a ajuns anul trecut la 32%, cu 6% mai puțin decât în 2018. Mai e ceva până vor dispărea cu totul de pe șosele.
Sursa: http://ev-sales.blogspot.com/